Translate

6 Haziran 2014 Cuma

Arı Sokması ve Tedavisi

Arı sokması kimini az etkiliyor kimini ise çok etkiliyor. Ben de 4 Haziran'da arı zehirine karşı oldukça duyarlı olduğumu görmüş oldum.


Yukarıdaki resimden de görüldüğü üzere arı zehirine karşı vücudum gayet tepki göstermiş. Arının iğnesini batırdığı yer daha kırmızı ve daha belirgin. İlk soktuğunda daha da belirgindi. Soktuğu yer morarmış ve etrafında da 2-3 santimlik bir halka oluşmuştu. Yaklaşık bir ay önce de yüzümden üç tane arı sokmuştu. O zaman arıcıda amonyak vardı ve arının soktuğu yerlere kağıt mendil ile amonyak sürmüştük. O zaman neredeyse hiç şişmemişti. Şimdi ise... Evet amonyağın etkisi ortada.

Sokmadan önce arıyla sanki göz göze geldik. Şöyle bir bakıştık. Negatif elektrik aldı demek ki :) Ancak arı soktuğu süre boyunca hiç dokunmadım, bütün zehirini boşalttı sanırım. Sonradan yanına konmuş bir arı vardı o da soktu sanırım. Ayrıca vücut hemen tepki gösterdiğine göre damarın üzerine de gelmiş olabilir. Ayrıca bir ay önce soktuklarında bu kadar acı hissetmemiştim. Ama onlar başkasının arılarıydı :)

Arılar soktuktan bir buçuk gün sonrasına kadar elim sürekli şişti. Ancak ilk gün daha rahatsız ediciydi. Bir yanma hissi, bir kaşıntı ve bir gerginlik. Daha sonra durdu ve şu an 48 saati geçtiği halde ağır ağır inmeye başladı, şişkinlik.

Arı zehiri gibi vücudun duyarlı olduğu bir madde dokulara nüfuz ettiğinde vücut histamin denen kimyasal bir madde salgılıyor. Bu salgı neticesinde damarlarda genişleme, kaşıntı ve kızarıklık gibi durumlar ortaya çıkıyor. Histaminin neden olduğu bu belirtiler antihistaminik ilaçlar ile durdurulabiliyor.

Antikhistaminik ilaçlar mevcut rahatsızlığı gidermiyor bu rahatsızlığın daha da büyümesini engelliyor. Bu nedenle arı sokmasından sonra ne kadar erken kullanılırsa o kadar başarılı olur.


Eczacının bana önerdiği antihistaminik merhem. Avil. Fiyatı 4 TL. Ben bunu elim yeterince şiştikten sonra (zira inme belirtileri göstermeye başlamıştı) sürdüğüm için etkili olmadı. Sürdükten sonra kaşıntı ve karıncalanma artmıştı. Yarım saat bekledim ve elimi yıkadım. Ancak şişkinliğin ilk evrelerinde sürseydim etkili olabileceğini düşünüyorum.



Aynı markanın kapsülü de var. Fiyatı 2 TL. Ancak bunu eczacı önermemişti. Ben ne olur ne olmaz diye almıştım. Prospektüsünü okuduktan sonra çöpe atmaya karar verdim. Zira çok fazla yan etkisi var. 



Ve amonyak. 7 TL. Bu antihistaminik değil. Bunun çalışma şekli daha farklı anladığım kadarıyla. Bu kandaki amino asitlerin yapısını bozuyormuş (sokmanın olduğu dokudaki). Sanırım zehiri de bozmuş oluyor ki histaminin salgılanmasına gerek kalmıyor. Bunu arı yada böcek sokmalarından hemen sonra, sıcağı sıcağına kullanmak gerek. Bir ay önce ziyaret ettiğim bir arılıkta iki arı yüzümden soktuktan yaklaşık 10-15 dakika kadar sonra bundan sürdük ve olay orada kapandı. Ne bir şişme ne de bir kaşıntı olmadı. Zaten arıcının da takım çantasında bulunan bir ilaç. Ben de bunu artık eksik etmem. Ancak oldu ki bunu sürmeye geç kaldınız ve histamin salgı etkileri ortaya çıkmaya başladı o halde antihistaminik merhemi sürmek gerekir.

Amonyağı kesinlikle koklamayın. Ve gözünüzden de uzak tutun. Buharı dahi gözlerinizi yakabilir. Süreceğiniz yer yüzünüzdeyse gözlerinize çok dikkat etmelisiniz. Kağıt mendile damlattığınız azıcık amonyağın buharı bile gözleri oldukça etkiliyor. Aman dikkat!!! "Çocukların erişemeyeceği bir yere koyun!" uyarısını yapmama gerek yoktu sanırım.

Arı zehirine karşı allerjisi olanlar arı sokmalarını dikkate almalı ve tedavisine önem göstermeli. Elimin ne kadar şiştiğini gördükten sonra boğazımdan veya dilimden sokulmuş olsaydım neler olabileceğini tahmin edebiliyorum. Böyle bir durumda en kısa sürede hastaneye gitmek gerek.

Arı evcil bir hayvan değildir. Bir arı ırkı ne kadar az sokarsa soksun her zaman için sokma ihtimali vardır. Bu nedenle bir arıcı arılarla uğraşırken en azından maskesinin baş kısmını kesinlikle kullanmalı. Sonrası ise alerji durumunuza bağlı olarak kullanılabilir.

Son olarak, ben edindiğim tecrübeleri paylaştığımı doktor olmadığımı belirtmek isterim. En doğrusu doktorunuza danışmanızdır.




Hiç yorum yok: