Translate

10 Mayıs 2015 Pazar

Arılarım 351.Gün

Dün kovana ballık verilmişti. Ama benim uygulamak istediğim şekilde değil. Dün, bugünden için, benim önerilerim doğrultusunda ballığı yeniden düzenlemek üzere mutabık kalmıştık. Bu amaçla saat 11:00'de babam ve kardeşim işe koyulmuş.

Benim verdiğim bilgiler ve önerilerim;

  • Ballığa kapalı gözlü yavrulu çerçeve verilmeli. Bu çerçevede yumurta veya açık gözlü yavru olmamalı. Kapalı gözlü yavrulu çerçeve için ilk müracaat noktamız 5.çerçeve. Zira dün bakıldığında 5.çerçeve tamamen kapalı yavruluydu. Eğer buradaki yavrular çıkmışsa 4. ve 3. çerçevelere bakılacak, kapalı gözlü yavrulu çerçeve için.
  • Ballığa ballı çerçeve verilmeli. Bunu yapmak istememin nedeni kuluçkalıkta çok miktarda ballı çerçeve vardı, orada yer açmak. Ballı çerçeve için 6,7 ve 8. çerçevelere bakılabilir.
  • Bizim kovanımızda, kovanın arkasından ön tarafa doğru bakıldığında sağ taraf çerçevelerin 1.sırası. Kuluçkalıktaki sıralama ballık için de geçerli. Temel petekli çerçeveler hep birden verilmemeli. Kabartıldıkça...
  • Ana arı ızgarası konulmadığı için ana arının ballığa çıkıp çıkmadığı kontrol edilmeli. Kuluçkalıktan ballığa çerçeve taşırken, taşınan çerçevenin üzerinde ana arı olmadığına dikkat edilmeli. Dün ballığa verilen bir kısmı boş ballı çerçevenin boş kısımlarında yumurta olmadığına dikkat edilmeli.
Bu önerileri gerçekleştirirken şunları fark etmişler;
  • Kuluçkalıkta tamamı kapalı yavrulu olan bir çerçeve yok. Zira yavrulu olanlarda bile açık yavru veya yumurta var.
  • Kuluçkalıkta bal kalmamış. Kuluçkalıktaki bal miktarını toplasan bir çerçevenin bir yüzünü ancak doldurur.
  • Kuluçkalıktaki tüm çerçeveler yavrulu. Ya kapalı gözlü, ya açık gözlü ya da yumurtalı. Her çerçevede 5-10 kadar ana arı memesi mevcut.
  • İlk sıradaki bir kaç çerçeve çok kararmış artık bunlar değiştirilmeli.
  • Ballıktaki ilk iki çerçeve ağırlıklı olmak üzere ilk üç çerçeve arı ile dolmuş.
Bu bilgileri almak beni oldukça şaşırttı. Öncelikle her çerçevede 5-10 kadar ana arı memesi (ana arı gözü) olması olanaksız. Babamın erkek arı memesiyle (erkek arı gözü) ana arı memesini ayırt edemediğini düşündüm. Ve kendilerine bunu ayırt edebilmelerini sağlayacak fotoğraflar gönderdim.


Bu fotoğraf 8 Temmuz 2014 tarihli Arılarım 46.Gün adlı yazımdan. Bu fotoğraf erkek arı memesini örnekliyor.


Daha önce bir ana arı memesi fotoğraflamadığım için internetten arama yaparak ulaştığım ve hoşuma giden yukarıdaki resmi gönderdim. Bu resim ana arı gözü ile erkek arı gözünü gayet iyi örnekliyor. Güzel bir kıyaslama yapmaya elverişli.

Gönderdiğim bu iki fotoğraftan kovandakilerin hangisine benzediğinden tam da emin olamadılar. Ben de kuşkuya kapıldıkları tüm çerçeveleri fotoğraflamalarını istedim.


Bunlar erkek arı gözü.


Bunlar da erkek arı gözü.


Bunlar da erkek arı gözü.


Bunlar da erkek arı gözü.


Daire içerisindekiler de erkek arı gözü. Ancak beyaz dikdörtgen içerisindekiler benim için de soru işareti.


Bunlar da erkek arı gözü.


Bunlar da erkek arı gözü.


Bunlar da erkek arı gözü.

Kovanda bal kalmaması da beni çok etkiledi. Zira en son gördüğümde kuluçkalıkta bulunan tüm çerçevelerin önemli bir kısmı ballı idi. Ve bu sebeple şerbet vermeyi düşünmedim. Arı nüfusu hızlı bir şekilde artınca, doğadan da nektar gelmeyince stoklar tükenmiş. Evet arılar açlık ile burun buruna. Arıların ana arı memesi takması için şartlar uygun. Nüfus çok, besin yok. Ana arı neden deli gibi her tarafa yumurtlamış, daha kontrollü olabilirdi :)

Yukarıdaki fotoğraflardan beyaz dikdörtgen içerisine aldığım iki göz ana arı memesi olabilir. Diğer bütün erkek yavru gözleri bulundukları çerçevelerin en alt kısımlarında. Bu gözler ise çerçevenin en üst kısmında. Ayrıca bu iki göz henüz kapanmadığı halde diğerlerinden daha büyük. Eğer bunlar ana arı memesi ise artık bu durumu ana arıya havale ediyorum. Ya analar çıktığında onları öldürür ya da arılarım oğul verir. Bu durumu kabulleniyorum, arılardan uzakta bu kadar oluyor. Umarım ana arı bu durumu kabullenmez :)

Kuluçkalıktaki 5.çerçevedeki kapalı gözlü yavruların bir kısmı çıkmış. Dünden bu güne başka çerçevelerden de çıkmış olabilir. Bu durum ballıktaki arı miktarını da destekler.

Ballıktaki 10.çerçeve alınıp yerine şerbetlik takılıyor. Ve annemin hazırladığı 1-1 oranındaki bir litrelik şerbet arılara veriliyor.

Hiç yorum yok: